Czwartek, 15.11.2018, imieniny: Amielii, Idalii, Leopolda

Uczniowie SP7 na sesji edukacyjnej w muzeum w Oświęcimiu

  • 4.02.2018, 10:52
  • mat. nadesłany
Uczniowie SP7 na sesji edukacyjnej w muzeum w Oświęcimiu
Tradycje udziału w sesjach edukacyjnych w Państwowym Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu sięgają czasów, gdy funkcjonowało jeszcze Gimnazjum nr 2. I choć od nowego roku szkolnego uczniowie dawnego G2 uczęszczają do Szkoły Podstawowej nr 7 – dobre tradycje wyjazdów przetrwały.

Na dzień przed feriami zimowymi grupa uczniów z klasy 3c, wraz z nauczycielkami Ewą Brzeziną i Małgorzatą Imiołek, udała się do Oświęcimia, by wziąć udział w kolejnej sesji edukacyjnej, połączonej tym razem z zajęciami warsztatowymi. Tematyka sesji dotyczyła niezwykłej kolekcji dokumentów, jaką Muzeum otrzymało jakiś czas temu od rodziny nieżyjącego już prywatnego kolekcjonera p. Władysława Ratha. Ofiarodawca, jako 15-letni chłopiec, trafił wraz z całą rodziną do krakowskiego getta. Jego ojciec zginął w Auschwitz, a matka w nieznanym miejscu. On sam, wraz z siostrą został uratowany z getta dzięki „Liście Schindlera”. Po wojnie cały czas coś kolekcjonował, zwłaszcza zbierał listy i dokumenty dotyczące obozów koncentracyjnych. Po jego śmierci jego żona Ewa Rath postanowiła przekazać cały zbiór Muzeum w Oświęcimiu. Kolekcja obejmuje 1893 dokumenty i 29 fotografii związanych z zagładą i prześladowaniami ludności żydowskiej. Wśród nich znajduje się 51 listów, które napisali do swych bliskich więźniowie KL Auschwitz – Birkenau.

Podczas pierwszej części sesji, jej uczestnicy przyjrzeli się pracy archeologów, którzy w 1967r. prowadzili prace wykopaliskowe na terenie Auschwitz II Birkenau, tuż przy ruinach krematoriów. Wysłuchali również wystąpienia pracowników działu konserwatorskiego i archiwum na temat współczesnych metod prowadzenia prac konserwatorskich i przechowywania niszczejących zabytków. Część druga sesji – warsztatowa, rozpoczęła się od zwiedzenia wystawy, na której zaprezentowano część kolekcji p. Władysława Ratha, a chwilę później uczestnicy sesji, podzieleni na grupy warsztatowe, przystąpili do pracy. Zadaniem naszych gimnazjalistów było odnaleźć elementy wspólne i różnice w wybranych listach, ułożyć regulamin korespondencji, jaki mógł obowiązywać w obozie koncentracyjnym oraz – analizując treści wybranych listów, odnaleźć sposoby obchodzenia cenzury przez więźniów i ich bliskich. Zadania były dosyć trudne, jednak uczniowie poradzili sobie z nimi uzyskując pochwałę prowadzących.

Do Mysłowic wrócili późnym popołudniem, zmęczeni ale zadowoleni, że mogli poznać nowy sposób poznawania przeszłości – inny niż ten tradycyjny, wyłożony przez nauczyciela na lekcji. Że na chwilę mogli stać się samodzielnymi badaczami historii odkrywającymi przeszłość u źródeł.

mat. nadesłany
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe